בגלל הקורונה מעכב משרד הבריאות הגעת עובדים מסין

500 עובדים חיוניים מסין ממתינים לאישור כניסה לארץ * עד שיגיעו צפויים עיכובים בהתקדמות הרכבת * מכתב ששלח מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה למשרד הבריאות בבקשה לאשר הגעת עובדים זרים לחברות רבות, טרם נענה * משרד הבריאות: "בקרוב צפויות הקלות"

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

בימים האחרונים עשו דרכם לישראל שני עובדים בכירים מאנגליה ומגרמניה, שהוזמנו על ידי חברת נת"ע שמקימה את קווי הרכבת הקלה בגוש דן. אך בעוד שכניסתו של עובד מאנגליה ששייך לחברת WSP המפקחת על הקו האדום של הרכבת, אושרה, סירבו נציגי מינהל ההגירה והאוכלוסין להכניס ארצה את העובד מגרמניה של חברת הרכבות 'דויטשה באן', והוא נאלץ לחזור כלעומת שבא.

בשל התנהלות משרד הבריאות, יידחה מועד פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה, יידחה לפחות בחצי שנה, ויפתח לקראת סוף 2022, כך טוען אחד הבכירים בנת"ע. לדבריו לפני כחודשיים היו אמורים להגיע לישראל כ-500 עובדים מומחים מסין. ההגבלות על כניסת עובדים זרים עצרו את הגעתם. "הצענו מתווה שגם עלה במשרד הבינוי והשיכון לגבי הבאת פועלי בניין מחו"ל של בידוד של 14 יום בסין, ועם אישור רופא הבאתם ארצה לבידוד של 14 ימים נוספים. תחילה נטו במשרד הבריאות לאשר את המתווה, אלא שעד עכשיו לא ניתנה החלטה בנושא", הסביר הבכיר.

מדובר בעובדים שאחראים להתקנת מערכות מתקדמות מתחום האיתות, החשמול והתקשורת, כשחלקם כבר נמצאים פיזית כאן בישראל. "המצב כעת הוא שבחברה הסינית דורשים לקבל אישור רשמי ממשלת ישראל כדי להתחיל בתהליך של הבאתם ארצה. ללא מכתב רשמי, הם לא יהיו מוכנים להכניס אותם לבידוד, ובצדק", אומר אותו גורם, שלמעשה מצביע על כך שמרגע ההחלטה יעבור לפחות חודש עד שהעובדים יוכלו להתחיל לעבוד.

לפני שבועיים שלח מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה, קובי בליטשטיין למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, מכתב בו הוא דורש להכניס מומחים מחו"ל לטובת האצת מספר פרויקטי תשתית. "דווקא בימים אלו, הממשלה מחויבת להרחיב את ההשקעה בתשתיות בכלל ובתשתיות תחבורה בפרט כמאיץ צמיחה למשק לקראת יציאתו ממשבר הקורונה. ההשקעה בתשתיות תחזק את הכלכלה ותתבטא בהגדלת תעסוקה, לפיתוח תשתיות כאמצעי לחיזוק הכלכלה, אבל גם כדרך להחזרת מאות אלפי עובדים למקומות העבודה ולמעגל התעסוקה", כתב.

"אי הבאת עובדים אלו תעצור את הפרויקטים, ותביא להפסקת הפעילות של חברות ישראליות, קבלנים מקומיים וכוחות עזר מקומיים נוספים הפועלים סביב פרויקטים אלו ותגדיל את מעגל האבטלה. בנוסף, יגרם נזק כלכלי עצום בגין תביעות הקבלנים מחו"ל ומהארץ ונזקים עצומים למשק בגין דחיית הפרויקטים. מיומנויות ויכולות אלה, של העובדים הזרים הנדרשים, אינן בנמצא בקרב החברות הישראליות ועל כן, אי הגעתם של המומחים מחו"ל לא תאפשר למשרד התחבורה לעמוד ביעדי הביצוע שנקבעו לו על ידי ממשלת ישראל", הזהיר בליטשטיין.

במכתב מצוינים שמותיהם ופרטיהם של 86 עובדים שמוגדרים "מומחים" משלל ארצות ובהן סין, אנגליה, אוסטריה, ספרד ועוד שמיועדים להגיע לפרויקטים רבים. בכל הקשור לעבודות ייחודיות הדורשות ידע ומיומנות אשר אינן בנמצא בישראל, התלות בעובדים הזרים הינה כמעט מוחלטת", נכתב בבקשה. במקרה של פרויקט הקו האדום של נת"ע המכתב נוקב בשמותיהם של 20 עובדי חברת CRRC מסין. "זה מספר זעום לעומת הצורך שלנו, שכאמור עוד על 500 עובדים, אבל אפילו על זה לא קיבלנו תשובה", אומר הגורם עימו שוחחנו בנת"ע.

ממשרד הבריאות נמסר: "משרדנו אינו הגורם המאשר כניסתם לישראל של עובדים כאלה או אחרים, אלא רק גורם ממליץ. ככלל עד לימים האחרונים ההנחיה הכללית הייתה שלא להכניס לישראל תושבי חוץ, אלא למקרים פרטניים שחיוניותם איננה מוטלת בספק. יצוין כי אתמול התקיימה ישיבה במל"ל בנושא שעלה במכתבו של מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה, והוחלט כי לאור השינוי במגמת התפשטות הקורונה, יתאפשר שינוי במדיניות הכוללת, ונראה כי בימים הקרובים הדברים יובאו לידי ביטוי בתקש"ח (תקנות לשעת חירום. ג"ל), כך שניתן יהיה בקרוב לפעול לכניסתם של העובדים המדוברים ואחרים".