אל על חייבת יותר ממיליארד שקל לבעלי כרטיס טיסה  

מנכ"ל אל על שיגר מכתב לראש הממשלה והתריע כי קריסת החברה תביא לאובדן עצמאותה של ישראל שתסחט בידי חברות זרות * חלק ניכר מההלוואה שמבקשת אל על בערבות מדינה נועד להחזיר כסף ללקוחות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

בעקבות משבר הקורונה, חייבת אל על ללקוחות שרכשו ממנה כרטיסים וטיסתם בוטלה, סכום של 350 מיליון דולר (כ-1.1 מיליארד שקל), כך עולה ממכתבו של מנכ"ל החברה, גונן אוסישקין, לראש הממשלה. משמעות הדבר היא שחלק ניכר מההלוואה שאל על מבקשת לקבל מבנק דיסקונט ומבנק לאומי בערבות מדינה של 82.5%, מיועד להחזר כספים ללקוחותיה. אל על מתכננת להציע ללקוחותיה לקבל שוברים לכרטיסי טיסה שימומשו בעוד שנה לפחות, אבל נכון לעכשיו כלל לא ברור כמה מהם ייענו להצעה.

אל על צפויה להציג בדו"חות הכספיים ל-2019 שיתפרסמו מחר באיחור של חודש וחצי הערת עסק חי לאחר שלא הצליחה לגבש עד כה חבילת סיוע מהבנקים בערבות המדינה. מנכ"ל אל על ציין במכתבו כי המשמעותיות של פירוק אל על כוללות פגיעה בביטחון הלאומי, היות ולמדינה יש מניית זהב באל על. "ההחלטה על פירוק החברה תביא לאובדן העצמאות התעופתית של ישראל וישראל תהפוך לאי במצור, ומדינה שנתונה לסחטנות של חברות זרות או מדינות זרות שהאינטרס שלהן אינו עולה בקנה אחד עם זה של ישראל", הזהיר אוסישקין.

עוד עולה מהמכתב כי משמעות ההחלטה של משרד האוצר מטילה סכנת פיטורים מעל לראשיהם של כ-10,000 בתי אב המתפרנסים מאל על במעגל ישיר ועוד כ-30 אלף במעגל חיצוני. "בהתאם לדרישות האוצר, הוכנה תוכנית עסקית המבטיחה כי אל על תתמודד עם האתגרים ביום שלאחר הקורונה. אנו פועלים עם ההסתדרות ונציגי העובדים על מנת למצוא פתרון נכון והוגן למצב שאליו נקלע עולם התעופה, אך דרישות האוצר, שמשתנות בכל פעם, אינן אפשריות בשום דרך. לא נוכל להעמיק את  הקיצוץ בפעם הרביעית, לאחר שלכל הדעות התוכנית העסקית שהוכנה על ידי טובי אנשי המקצוע במשק ואושרה על ידי הבנק, מבטיחה כי אל על נמצאת על מסלול יציב שיאפשר את החזר ההלוואה", כתב אוסישקין.

מנכ"ל אל על ציין כי יש חשש גם לאובדן המטוסים. לדבריו, בעלי המטוסים ייקחו אותם וישראל תישאר ללא יכולת לטוס באופן עצמאי, סיכון שיהווה פגיעה של ממש בביטחון הלאומי. חשש נוסף לפי אוסישקין הוא אובדן כספי ציבור. אל על התחייבה בתוכנית העסקית להשיב ללקוחות את שווי כרטיסי הטיסה במלואם, בסך יותר ממיליארד שקל. אם החברה תגיע להליך פירוק, הלקוחות יאבדו את כל כספם. לדברי המנכ"ל, האוצר מזלזל בכספי הציבור. פגיעה בתל"ג – אובדן 2.5 מיליארד בכל שנה.